معرفی فریم ورک انگولار angularjs و کاربرد آن

AngularJS چیست؟

انگولار جی‌اس یک چهارچوب وب‌ اپلیکیشن متن باز است که اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط میسکو هوری و آدام آبرونز توسعه یافت. در حال حاضر این فریم‌ورک توسط گوگل توسعه داده می‌شود و آخرین نسخه آن 1.4.3 است.

بر اساس مستندات رسمی AngularJS به صورت زیر تعریف می‌شود:

“AngularJS یک فریم‌ورک ساخت‌‌یافته برای وب‌‌اپلیکیشن‌های پویا می‌باشد. انگولار علاوه بر اینکه این امکان را به شما می‌دهد که از HTML برای طراحی قالب استفاده کنید باعث می‌شود بتوانید سینتکس‌های HTML را طوری گسترش دهید تا جزئیات وب‌اپلیکیشن‌ها را نیز به وضوح بیان نمایید.”

AngularJs یک فریم ورک برای ایجاد صفحات تک صفحه ای وب می باشد. ممکن است شما بارها در مورد انگولار شنیده باشید اصطلاحات زیادی در مورد این فریم ورک وجود دارد اگر با این اصطلاحات آشنایی ندارید چند دقیقه وقت بگذارید تا بتوانید این اصطلاحات را یاد بگیرید.

اول از همه اینکه انگولارجی اس یک فریم ورک می باشد فریم ورک به شما این امکان را می‌دهد که کدهای خود را تکنیکی و بهینه بنویسید، تغییر بدهید و تنظیمات استاندارد را روی آن پیاده سازی کنید. با انجام این کارها شما می‌توانید برخی از ویژگی های فریم ورک را استفاده کنید. انگولار به معنی قالب سازی فیلترها ترکیب داده‌های دو طرفه و بقیه موارد است.

اگر با بوت استرپ و یا جی کوئری موبایل کار کرده باشید احتمالا با این روش کار آشنا هستید برای ایجاد یک صفحه وب شما می‌توانید روش خاص و منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. انگولار جی اس برای ایجاد برنامه‌ی تک صفحه‌ای وب طراحی شده است این به این معنی می باشد که مرورگر صرف نظر از اندازه‌ی صفحه‌ی شما، آنرا را بارگذاری کند. محتوای اضافی در صورت نیاز در برنامه لود می شود بنابراین نگران نباشید اگر قادر نبودید کل صفحه را لود کنید. در برخی از روش ها برای افزایش سرعت بارگذاری سایت شما، به جای کل صفحه تمام محتوایی که نیاز دارد را لود می کند.

بنابراین در یک برنامه‌ی واقعی که چیزی شبیه به این می باشد شما یک صفحه index.html دارید که می توانید ببینید چقدر کوتاه است. برای اینکه بدانید برنامه شما چطور ممکن است به نظر برسد از قسمتی استفاده کنید که نه تنها سند اصلی بلکه قسمتی از داده‌هایی که شما نیاز دارید در برنامه ی خود استفاده کنید را نشان می دهد و با کلیک بر روی هر یک از این گزینه ها جزئیات برای شما نمایان خواهد شد و با کلیک بر روی هر یک از آیکن‌ها به داده های مورد نظر برسید.

اگر صفحات شما لود نشد می توانید مطمئن شوید که سیستم شما در حال انجام کار دیگری مانند بارگذاری محتوا به صورت تدریجی می باشد.

هسته انگولار از جاوا اسکریپت می باشد و شما باید برای ایجاد محتویات فریم ورک از زبان جاوا اسکریپت استفاده کنید. اگر با جاوا اسکریپت آشنا باشید یادگیری انگولار برای شما راحت‌تر خواهد بود. انگولار و بطور کلی فریم ورک ها امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند که اگر خود شما بخواهید آن‌ها را اجرا کنید زمان زیادی از شما گرفته خواهد شد .

چرا از انگولار جی اس استفاده میکنیم ؟

مزایا:

از ویژگی های یک موتور خوب این است که به شما این امکان را بدهد تا قالب هایی را با تگ‌های خاص html بنویسید، انگولار این تگ‌ها را با داده جاجا می کند. به عنوان مثال تگ‌های مخصوص مثل آیتم قبلی و آیتم بعدی را داریم این تگ‌ها داخل کروشه قرار دارند و با استفاده از آنها می توانید تصویر artists را وارد قالب خود کنید اینجا جایی است که شما می‌توانید توضیحات مربوط به عکس را وارد کنید ما با استفاده از یک تگ می توانیم همه تگ‌ها را نشان دهیم که با پیوند زدن آنها به داده‌ها به یک صفحه مانند این صفحه تبدیل می شود بر خلاف دیگر موتورهای قالب‌بندی، انگولار شما را وادار نمی‌کند تا قالب را جداگانه بسازید مانند بقیه کتاب خانه‌ها قالب شما یک بخش جدایی ناپذیر از html می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های بزرگ html طریقه کار آن با مدل داکیومنت می‌باشد در برنامه های قدیمی شما باید نگران بوجود آمدن رویداد باشید.

انگولار همچنین شامل دستوراتی برای بارگیری داده های خارجی با داشتن قابلیت توابع ajax می‌باشد. پس به راحتی می‌توانید داکیومنت های ajax را بارگذاری کنید.

برنامه‌های مدرن جاوا اسکریپت از روشی برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند که به طور معمول به عنوان mvc شناخته می‌شود شما می توانید با استفاده از انگولار و این روش به اهدافتان برسید.

معماری MVC :

در معماری mvc داده‌های شما به عنوان یک مدل شناخته می شود. اطلاعاتی که لازم داریم ممکن است از یک ساختار داده‌ای خارجی و یا یک داکیومنت json خارجی و حتی یک پایگاه داده بدست آمده باشد.

هر زمان که در مورد Views در MVC شنیدید در جریان باشید که یک قالب برای نمایش داده‌های شما اختصاص داده خواهد شد.

کنترل ها برچسبی هستند که می توانند داده‌ها، مدل ویو یا قالب شما را به هم وصل کنند. کنترلرها در جاوا اسکریپت نوشته می شوند اما برای اجرای Views ها و داده‌ها شما باید از انگولار استفاده کنید.

ویژگی های دیگر انگولار :

Directives :

انگولار از امکانی به عنوان دایرکتیو استفاده می‌کند که می‌توانید آن را در html استفاده کنید دایرکتیوها می توانند به صورت پراکنده در سراسر html شما استفاده شوند. این دستورات به انگولار اطلاع می دهند که چه کاری را انجام بدهد دستورات با حرف ng و پس از آن با یک خط آغاز میشوند.

Data binding:

اتصال داده‌ها باعث کارآمد شدن قالب می‌شود شما می‌توانید مکانی را برای ایجاد محتوا ایجاد کنید و بعد از آن به اطلاعات داده مربوط می‌شود .

Filters:

انگولار یک زبان فیلترینگ دارد که می‌تواند به یک روش خاص داده‌ها را سازمان دهی کند یا به راحتی با عناصر فرم تغییر بدهد.

Modules :

به جای ایجاد یک داکیومنت جاوا اسکریپت حجیم می توانید قابلیت‌های خود را به ماژول ها تجزیه کنید ماژول ها راحت تر از کدها محافظت می کنند.

Routes:

مسیرها در هسته برنامه‌ی تک صفحه ای قرار دارند که به شما این امکان را می‌دهند که قالب خود را به چند قسمت تقسیم کنید این قابلیتی است که در قسمت های مختلف برنامه شما وجود دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.